Femke Dekkers - Bio

Werk  |  CV  |  Bio

Optische illusie? Het werk van Femke Dekkers (1980) speelt een spelletje met onze perceptie. Toch steekt ze haar ‘perspectiefcorrecties’ niet onder stoelen of banken. Als je met je ogen haar foto’s aftast, ontdek je gaandeweg hoe de gefotografeerde sets zijn opgebouwd. Om er vervolgens toch weer in te tuinen. Want wat is ruimtelijk en wat is plat vlak? In het spanningsveld tussen statische architectuur en het schilderachtige perspectief zoekt Femke naar vrije ruimte waar sculptuur en schilderkunst in elkaar overgaan.

Tijdens haar studie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost maakte Femke met een wegwerpcamera, en later met haar telefoon, foto’s van achtergelaten spullen. ‘Door de manier waarop mijn blik erop viel, zag ik composities in het terloopse.’ Vervolgens begon ze ruimtelijke installaties te maken. ‘Een soort sets tegen wanden en vloeren. Mensen wisten vaak niet waar de installatie ophield,’ vertelt ze. ‘Ik had het kader van de camera nodig.’ Met haar foto’s grijpt Femke in op het perspectief, dat daardoor wordt verlegd. Dat maakt dat je je afvraagt: wat is de daadwerkelijke ruimte en wat de correctie?

Om tot het gewenste beeld te komen, kiest ze een camerastandpunt: een kader waarbinnen nieuwe ruimtelijke ordeningen kunnen ontstaan. Ze doet een ingreep, kijkt door de lens en bepaalt de volgende stap. Femke: ‘Ik beweeg steeds heen en weer tussen de camera en de fysieke ruimte. Ik voeg toe, haal weer weg en maak al doende schilderkunstige afwegingen over lijn, vorm en kleur. Dat intuïtieve proces is leidend, ik maak vooraf geen schetsen. De ontstaansplek ís het werk.’ In haar foto’s worden zo tegenstellingen als vlak en ruimte, schildering en sculptuur of registratie en weergave zorgvuldig tegen elkaar uitgespeeld, opgelost of overstegen.


Galerie Bart
Elandsgracht 16
1016 TW Amsterdam
+31 (0)20 3206208
info@galeriebart.nl

Woe - zat 12.00 / 17.00
En op afspraak
EN

Galerie Bart Nijmegen

Aanmelden nieuwsbrief

Archief nieuwsbrief